Takbyte och fläktbyte höghus.

Förstudie klar för fläktbyte. HSBs konsulter jobbar för att få bygglov beviljat för sadeltak

Våren 2020 genomfördes en besiktning av taken på höghusen. Den visade att taken var i så dåligt skick att de borde bytas. Genom åren har de lappats och lagats men nu går det inte längre. Dessutom har den tekniska livslängden överskridits. Även vattenskador till följd av dåligt tak ökar. Låghusens tak är bytta för några år sedan och är i gott skick.

I samband med takbyte passar vi på att byta fläktar. Fläktarna på höghusen börjar bli dåliga trots att de byttes 2011. Vi har genomfört en omfattande rensning och tätning av ventilationskanalerna under året och öppnat upp ventilationskanaler som varit igensatta sedan husen byggdes. Filter har satts in och luftflödena har justerats. Efter alla åtgärder är ventilationen fortfarande behäftad med problem. Matos är ett återkommande sådant. Driftsäkerheten ett annat.

Idag har vi ett inåtlutande tak med invändig avrinning. Det leder till översvämningar i källaren när dagvattennätet inte hinner med. Styrelsen önskar byta till sadeltak, likt de som finns hos Söderby 2:14 på deras höghus. Just nu försöker vi få igenom bygglov för det men kommunen har ställt sig negativa till detta med motiveringen att man vill bevara husen i ursprunglig stil. Vi menar att sadeltak skulle lösa översvämningproblematiken och att kommunen redan beviljat ombyggnad av intilliggande hus.

Fläktarna på höghusen är ett FTX-system med roterande värmeväxlare. En stor del av värmen återvinns och blåser in i tilluftskanaler bakom elementen i vardagrummen och sovrummen. Typen av aggregat är känt för att lukt kan överföras i värmeväxlaren och därför kan det lukta mat i sovrummet ibland. Styrelsen har beställt en förstudie av HSB som utrett problematiken. Eftersom fläktarna är i dålig kondition och behäftad med problem och höga reparationskostnader är det bästa att byta ut dessa till korsströmsvärmeväxlare. Med sådana aggregat skulle värmeåtervinningen förbättras ytterligare och luktproblematiken bli betydligt mycket mindre. Även möjlighet att kunna styra aggregaten digitalt skulle underlätta för driften och minska driftkostnaden.

Uppdaterad 2023-04-27

/Mikael Jonsson